Kiinalainen juttu

Blogitekstissä Marjut Polviander ottaa esille erityisen tuen opiskelijan  työllistymismahdollisuudet Suomessa sekä pätevien opettajien tarpeen ammatillisessa opetuksessa.

 

Kiinalainen juttu

 

Puhekielessä kiinalaisella jutulla tarkoitetaan yleensä asiaa, joka koetaan monimutkaiseksi tai hankalaksi toteuttaa. Olin Kiinassa omatoimimatkalla vajaa kaksi viikkoa ja jäin ihmettelemään työntekijöiden määrää. Siellä on vielä ammatteja, joita meillä ei ole ollut vuosiin, jos koskaan. Metrossa henkilö ohjaa rullaportaisiin. Metron turvatarkastuksessa on ainakin viisi henkilöä katsomassa, kun laitan laukkuni läpivalaisuun. Julkiset vessat ovat niin siistejä, ettei Suomessa ole aina edes hotelleissa. Hotelleissa on työntekijöitä, jotka kantavat laukkusi huoneeseen. Juna-asemalla henkilö huolehtii siitä, ettet mene liian lähelle raidetta, yksi ohjaa jonoon jne.

 

Miksikö kiinnitin tähän huomiota? Siksi, että nämä ovat ammatteja, joihin myös erityisen tuen opiskelija voisi työllistyä. Meillähän ei ole ollut enää pitkään aikaan heille oikeita työpaikkoja tarjolla.

Kiinalaista koulutusjärjestelmää en tunne, enkä liioin työllistämispolitiikkaa. Mutta se, että ihmisiä työllistetään, on henkilölle itselleen tavattoman tärkeä asia. Kyse on arvoista ja jälleen kerran asenteesta. Kaikkea ei voi, eikä pidä, tarkastella ainoastaan talouden näkökulmasta, sillä myös ihmisen henkilökohtainen hyvinvointi tuottaa taloudellista hyvinvointia mm. syrjäytymisen ehkäisemisen näkökulmasta.

 

Helsinki-Vantaan lentoasemalla pitää selviytyä itsenäisesti sisäänkirjautumisesta. ”Keskustelen” toistuvasti tämän automaatin kanssa: milloin olen liian hidas, milloin liian nopea, milloin painan väärää kohtaa kosketusnäytössä jne. Ja jos ei muuta, niin sotkeudun matkalaukkuun kiinnitettävään liimanauhaan. Haluaisin palvelua.

Tarvetta olisi palvelutyöntekijöille, mutta heitä ei palkata. Samoin olisi monta muutakin alaa, jonne voisi palkata lisää työvoimaa, yhtenä esimerkkinä opetusala. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville kuuluu oikeus saada riittävästi opetusta pätevän opettajan ohjauksessa.

 

Nyt on vallalla ajatus siitä, että kaikki ovat kaikissa asioissa itseohjautuvia ja itsenäisiä selviytyjiä. On kyse sitten lentomatkan sisäänkirjautumisesta tai opiskelusta. Näinhän se ei ole, vaan parhaimman lopputuloksen saamme yhdessä tekemällä.

 

Marjut Polviander

OAJ V-S

Ammatillinen jaosto, pj